Klipper-Mentor.reismee.nl

Welke spontane vrouw (2 mannen op een schip vind ik maar niks) wil mee en waar naar toe?

Lijkt actief varen/zeilen jou wel wat of ben je gewoon nieuwsgierig of dat wat voor jou zou zijn?

Dit jaar (2024) wil ik m'n luikenkap weer helemaal historisch doen ogen maar in de loop van volgend jaar zou ik graag weer varend/zeilend op avontuur gaan. Waarheen maakt mij niet uit, maar hoe langer je mee kunt/wilt, des te meer mogelijk is. Heb je geen idee waarheen, dan heb ik altijd nog wel een idee (naar het warme zuiden bij bijvoorbeeld).

Denk je het volgende eens in:

"Je hebt net de laatste tros losgegooid, het schip is langzaam op gang gekomen en vaart door de ophaalbrug. De brugwachter zwaait ons vriendelijk uit en op de wal kijken verschillende mensen (een beetje jaloers?) naar de prachtige, historische (zeil)klipper (zie foto's), die zo meteen het drukste vaardeel van Europa opdraait. Nadat je de trossen weer netjes bedrijfsklaar hebt neergelegd en naar het achterdek bent gelopen, hoor je: "Wanneer je wilt kun je het roer overnemen" en "Er kan niets gebeuren want ik blijf bij je". En dan ..... wonderlijk, wat een ervaring.

's-Morgens werd je wakker. Het zonnetje scheen en de geur van versgebakken brood beloofde een goed begin van de dag (gisteren besloten of we vandaag zouden gaan varen en zo ja, waarheen). Of misschien is er wel een zwaar, laaghangend wolkendek met een pluk(je) wind, maar goed aangekleed is varen dan ook een geweldige ervaring.

En alles wat hier voor nodig is, is het leren gooien van een lijntje (met wat aanwijzingen, voordoen en proberen, een uurtje plezier) en genoeg tijd en onafhankelijkheid om een paar dagen, een weekje of meer vrij te kunnen maken.

De ene keer lig je in een prachtige, historische haven met andere historische bedrijfsvaartuigen en rondom 18e-eeuwse panden. Een volgende keer moederziel alleen in de natuur, tegen een paar palen of op anker. Soms een gezellig stadje, en dan weer stilte, vogels, een bever of een overzwemmend hert. Het grote binnenwater zoals de Dollard of de Schelde, samen met gigantische zeeschepen opvarend maar ook de bochtige en vaak best behoorlijk stromende Gelderse IJssel af en gepriegel door smalle kanalen en sluisjes, het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Op de motor stroomop afmerend of zeilend op het grotere water. Kortom een scala aan ervaringen. Hoe meer plezier je er in hebt/krijgt, hoe leuker".

Meestal vaar ik tussen de 3 en 6 maanden per jaar jaar, afhankelijk van wie er met me mee kan en hoe lang. In 2014 voer ik achtereenvolgend met 4 opstappers/maatjes van Den Helder via Tiel naar Berlijn om 20.000 bloembollen als deklast daar naar toe te brengen als geschenk van de Nederlandse bloembollensector aan de toen 25 jaar geleden herenigde stad Berlijn. Een heel bijzondere reis met 4 historische schepen en waarbij op de terugweg ook vier muurdelen (beschilderd door Nederlandse kunstenaars) werden mee teruggenomen. (zie ook www.muurbrekers.nl).

Weinig moet en veel kan. Dus wanneer je een ander idee hebt .... sta ik daar voor open. Overigens, ligt de duur van het varen en de periode ook niet vast want dat gaat natuurlijk in onderling overleg.

Spreekt mijn verhaal jou aan? Reageer dan (geen zeil gezet, geen wind gevangen).

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!